At byde gæster og kunder velkommen i virksomheden er faktisk lidt af en strategisk overvejelse, som alle virksomheder bør gøre sig. Det nytter nemlig ikke noget blot at have en sød receptionist – omgivelserne skal ligeledes være indbydende. Derfor er indretningen af firmaets lobby eller receptionistareal uhyre vigtigt. Du kan her læse mere om, hvordan du byder gæster og kunder bedst velkommen igennem virksomhedens indretning.
Virksomhedens DNA skal afspejles
Det første indtryk af virksomheden, som gæster og kunder får, sker allerede, når de træder ind ad døren. Derfor skal indretningen afspejle virksomheden, således det er tydeligt at se, at virksomheden hører til her. Uanset om virksomheden har fokus på elegance, kreativitet, tradition eller innovation, kan det illustreres gennem indretningen.
Elegante kompetencer kan f.eks. afspejles ved få farvenuancer, minimalistisk indretning og klassiske møbelvalg. Kreative kompetencer kan illustreres ved kunstnerisk vægkunst, træmøbler og spændende farvevalg. Traditionelle kompetencer kan f.eks. vises i indretningen ved meget lyse farvenuancer, store og enkle kunstværker samt iøjnefaldende skrivebordsarealer. Slutteligt kan innovative kompetencer udstråles gennem kreative løsninger, farvestrålende nuancer og plantevægge.
Udstrål dialog, positivitet og imødekommenhed
Udover at lade indretningen afspejle virksomhedens DNA er det vigtigt at lade indretningen udstråle dialog, positivitet og imødekommenhed. Disse tre ord er altafgørende for, at gæster og kunder føler sig velkomne. Så snart en person træder ind ad døren, skal det være nemt at se, hvor vedkommende kan få hjælp henne. Dette kan bl.a. være gennem en receptionist eller et kort over bygningen. Lad det ligeledes være tydeligt, at personerne er ankommet til det rette sted ved at lade virksomhedsnavnet være visuelt præsenteret.
Husk at tilføje et hjemligt touch
Gennem de seneste år er boligindretning blevet mere og mere synligt blandt danskerne, og dette ses bl.a. også i diverse boligprogrammers popularitet. Dette er med til at skabe en større forventning blandt gæsterne og kunderne. Tilføj derfor hjemlige elementer i kontorindretningen såsom loungemøbler, pyntepuder, gulvtæpper og grønne planter.
Selvfølgelig er det også en god idé at tænke kontorets beliggenhed ind i indretningen. Er virksomheden beliggende i et spritnyt, arkitekttegnet erhvervsbyggeri, er især moderne indretningselementer passende. Er kontorlokalerene derimod placeret i ældre bindingsværksejendomme, kan en mere traditionel eller hyggelig indretning måske være mere optimal.